Wednesday, July 24, 2013

Surah at Tahrim

AT TAHRIM
"Wahai Nabi! Mengapa engkau haramkan (dengan bersumpah menyekat dirimu daripada menikmati) apa yang dihalalkan oleh Allah bagimu, (kerana) engkau hendak mencari keredhaan isteri-isterimu? (Dalam pada itu, Allah ampunkan kesilapanmu itu) dan Allah sememangnya Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah at Tahrim:66: 1)

"Sesungguhnya Allah telah menetapkan bagi kamu (wahai Nabi dan umatmu untuk) melepaskan diri dari sumpah kamu (dengan membayar denda kaffarah); dan Allah ialah Pelindung yang mentadbirkan keadaan kamu, dan la Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana." (SurahatTahrim:66:2)

Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Rasulullah mempunyai seorang hamba sahaya perempuan yang selalu dicampurinya. Oleh kerana Siti Hafsah selalu merungut, maka Rasulullah mengharamkan hamba sahaya wanita bagi dirinya. Maka Allah menurunkan ayat ini (Surah at Tahrim: 66:1) sebagai teguran kepadanya di dalam mengharamkan sesuatu benda yang telah dihalalkan. (Diriwayatkan oleh al Hakim dan an Nasa'i dengan sanad yang sahih dari Anas)

Dalam suatu riwayat dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda kepada Hafsah: "Jangan engkau menyebarkan bahawa Ummu Ibrahim (Mariyah al Qibtiyah) telah aku haramkan bagiku." Sejak itu Rasulullah s.a.w. tidak lagi mendekatinya sehingga Hafsah memberitahu perkara ini kepada Aisyah. Maka, Allah pun menurunkan ayat ini (Surah at Tahrim: 66:2) sebagai jalan keluar dari sumpah yang diucapkannya. (Diriwayatkan oleh ad Dliya di dalam kitab al Mukhtarah dari Hadis Ibnu Umar dari Umar)

Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. membawa hamba sahaya perempuannya yang bernama Mariyah al Qibtiyah ke rumah Hafsah dan setelah Hafsah pulang beliau mendapati bahawa Rasulullah sedang bersama Mariyah. Maka berkatalah Hafsah: "Ya Rasulullah, mengapa dirumahku dan tidak di rumah isteri yang lain." Rasulullah bersabda: "Dia aku haramkan untuk aku sentuh tetapi pengharaman ini tidak perlu aku beritahu kepada orang lain."

Akan tetapi, Hafsah keluar menemui Siti Aisyah dan terus memberitahunya tentang perkara ini sehingga Allah menurunkan ayat ini (Surah at Tahrim: 66:1) sebagai teguran kepada Rasulullah s.a.w. yang telah mengharamkan apa yang halal baginya. (Diriwayatkan oleh ath Thabrani dengan sanad yang daif dari Abi Hurairah)

Dalam riwayat lain dikemukakan pula bahawa ayat ini (Surah at Tahrim: 66:1) turun berkenaan dengan Mariyah al Qibtiyah (seorang hamba sahaya perempuan Rasulullah s.a.w. yang diharamkan disentuh olehnya. (Diriwayatkan oleh al Bazzar dengan sanad yang sahih dari Ibnu Abbas)

Riwayat seterusnya ada mengemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. ada meminum madu di rumah Saudah. Kemudian, baginda pergi ke rumah Aisyah. Lalu, Aisyah berkata: "Aku mencium bau yang tidak sedap." Kemudian, Rasulullah s.a.w. pergi ke rumah Hafsah pula dan dia juga mengatakan sebagaimana kata-kata dari Aisyah tadi. Maka, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Mungkin kerana minuman yang diminum di rumah Saudah. Demi Allah saya tidak akan meminumnya lagi."

Maka, turunlah ayat ini (Surah at Tahrim: 66:1-2) sebagai teguran kepada Rasulullah s.a.w. yang mengharamkan perkara yang halal baginya. (Diriwayatkan oleh at Thabarani dengan sanad yang sahih dari Ibnu Abbas) (Hadis ini mempunyai syahid (saksi) di dalam Sahihain)

Menurut al Hafiz Ibnu Hajar, ayat ini diturunkan kerana kedua-dua sebab tersebut. Dalam riwayat lain, ada dikemukakan bahawa Abdullah bin Rafi' bertanya kepada Ummu Salamah tentang ayat ini (Surah at Tahrim: 66:1) dan Ummu Salamah menjawab: "Ketika aku mempunyai madu putih yang aku simpan dalam satu bekas, Rasulullah s.a.w. merasanya kerana baginda sangat menyukai madu." Maka, berkatalah Aisyah kepada Rasulullah s.a.w: "Rupanya madu yang tuan makan itu berasal dari tawon yang menghisap arfath (buah-buahan yang berbau busuk yang tidak disukai Rasulullah s.a.w.)." Oleh yang demikian, pada ketika itu juga Rasulullah s.a.w. mengharamkan madu putih baginya.

Ayat ini (Surah at Tahrim: 66:1) menegur Rasulullah s.a.w. yang mengharamkan sesuatu yang dihalalkan oleh Allah ke atasnya. (Diriwayatkan oleh Sa'd dari Abdullah bin Rafi’)

Seterusnya, riwayat lain menyatakan bahawa ketika Abu Bakar bersumpah tidak akan memberi belanja kepada Misthah yang tersangkut dengan fitnah Aisyah, ayat ini (Surah at Tahrim: 66: 2) diturunkan sebagai perintah untuk menebus sumpah yang telah diucapkan. Setelah ayat ini diturunkan, Abu Bakar kembali memberikan belanja kepada Misthah. (K. Diriwayatkan oleh al Harts bin Usamah di dalam musnadnya dari Aisyah. Hadis ini sangat berbeza apabila dianggap sebagai asbab nuzul ayat ini)

Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa ayat ini (Surah at Tahrim: 66: 1) turun berkenaan dengan seorang wanita yang menghebahkan dirinya kepada Nabi s.a.w. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Ibnu Abbas) (Riwayat ini gharib dan sanadnya lemah)

"Bolehjadi, jika Nabi menceraikan kamu, Tuhannya akan menggantikan baginya isteri-isteri yang lebih baik daripada kamu yang menurut perintah, yang ikhlas imannya, yang taat yang bertaubat, yang tetap beribadat, yang berpuasa, (meliputi) yang janda dan yang anak dara." (Surah at Tahrim: 66: 5)


Asbab Nuzul ayat ini (Surah at Tahrim: 66: 5) telah diterangkan pada asbab nuzul surah al Baqarah ayat 125.

No comments:

Post a Comment