"Engkau (Wahai
Muhammad) dengan sebab nikmat pemberian Tuhanmu bukanlah seorang gila
(sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik, bahkan engkau adalah seorang yang
bijaksana)." (Surah al Qalam: 68: 2)
Terdapat suatu
riwayat yang mengemukakan bahawa kaum kafir Quraisy telah menuduh Nabi Muhammad
s.a.w. sebagai orang gila bahkan sebagai syaitan. Dengan
demikian turunlah ayat ini sebagai bantahan akan ucapan mereka itu. (Diriwayatkan
oleh Ibnu Munzir dari Ibnu Juraij)
"Dan bahawa sesungguhnya engkau mempunyai akhlak
yang sangat-sangat mulia." (Surah al Qalam: 68:4)
Riwayat lain ada
menyatakan bahawa tiada siapa yang dapat menandingi akhlak Rasulullah s.a.w.
Apabila seseorang memanggilnya sama ada sahabat, keluarga atau isi rumahnya,
baginda selalu menyahut dengan ucapan: "Labbak." Ayat tersebut turun
bagi menjelaskan bahawa Rasulullah s.a.w. memiliki akhlak yang terpuji. (Diriwayatkan
oleh Abu Nairn di dalam kitab ad Dalail dan al Wahidi dari Aisyah)
"Dan janganlah engkau (berkisar dari pendirianmu
yang benar, dan jangan) menurut kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi yang
hina (pendapatnya dan amalannya)." (Surah al Qalam: 68:10)
"Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan
fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai)." (Surah al Qalam: 68:
11)
"Yang sangat-sangat menghalangi amalan-amalan
kebajikan, agama, lagi yang sangat-sangat berdosa." (Surah al Qalam:
68:12)
"Yang jahat kejam, yang selain itu tidak tentu
pula bapanya." (Surah al Qalam:
68:13)
Dalam suatu riwayat,
dikemukakan bahawa ayat ini (Surah al Qalam: 68:10) turun berkenaan dengan al
Akhnas bin Syariq iaitu seorang lelaki yang selalu menyebar luaskan api
permusuhan. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari as Suddi) (Diriwayatkan pula oleh
Ibnu Munzirdari al Kalbi)
Dalam riwayat lain pula, dikemukakan bahawa ayat
tersebut turun berkenaan dengan seorang lelaki lain yang bernama al Aswad bin
Abdi Yaghuts yang amat terkenal dengan kejahatannya. (Diriwayatkan pula oleh
Ibnu Abi Hatim dari Mujahid)
Riwayat seterusnya mengemukakan bahawa ketika turun
ayat "wala tuthi' kulla hallafin mahin - hammazin masysyain binamim."
Kaum Mukminin tidak mengetahui apa yang dimaksudkan dengan ayat tersebut.
Maka, turunlah ayat
selanjutnya (Surah al Qalam: 68:13), sehingga mereka tahu siapa sebenarnya
orang yang dimaksudkan itu kerana orang itu mempunyai tanda sebagaimana tanda
yang ada pada binatang ternak. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Jarirdari Ibnu Abbas)
"Sesungguhnya
Kami telah timpakan mereka dengan bala bencana, sebagaimana Kami timpakan
tuan-tuan punya kebun (dari kaum yang telah lalu), ketika orang-orang itu
bersumpah, (bahawa) mereka akan memetik buah-buah kebun itu pada esok
pagi." (Surah al Qalam: 68: 17)
Tentang ayat ini pula, terdapat suatu riwayat yang
menyatakan bahawa Abu Jahal telah berkata semasa perang Badar: "Tangkaplah
mereka dan ikat dengan tali tetapi jangan dibunuh."
Oleh yang demikian turunlah ayat ini yang menjelaskan
bahawa maksud Abu Jahal itu tidak akan tercapai sebagaimana orang yang
berhasrat untuk memetik hasil tanamannya di kebun, tetapi hasratnya itu tidak
tercapai kerana pada keesokan harinya didapati bahawa seluruh isi kebunnya
sudah musnah. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Juraij)
No comments:
Post a Comment