Wednesday, July 24, 2013

Surah al Talaaq

Wahai Nabi! apabila kamu - (engkau dan umatmu) - hendak menceraikan isteri-isteri (kamu), maka ceraikanlah mereka pada masa mereka dapat memulakan idahnya, dan hitunglah masa idah itu (dengan betul), serta bertaqwalah kepada Allah, Tuhan kamu. janganlah kamu mengeluarkan mereka dari rumah-rumah kediamannya (sehingga selesai idahnya), dan janganlah pula (dibenarkan) mereka keluar (dari situ), kecuali (jika) mereka melakukan perbuatan keji Yang nyata. dan itulah aturan-aturan hukum Allah (maka janganlah kamu melanggarnya); dan sesiapa Yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka Sesungguhnya ia telah berlaku zalim kepada dirinya. (Patuhilah hukum-hukum itu, kerana) Engkau tidak mengetahui boleh jadi Allah akan mengadakan, sesudah itu, sesuatu perkara (yang lain). (Surah al Talaaq:1)

Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Abdu Yazid (Abu Rukanah) telah menceraikan isterinya (Ummu Rukanah), kemudian dia telah menikah lagi dengan seorang wanita dari Madinah. Isterinya mengadu kepada Rasulullah s.a.w. dengan berkata: "Ya Rasulullah, tidak akan terjadi perkara seperti ini jika tidak kerana si rambut perang."

Ayat ini (Surah at Thalaaq: 65:1) turun berkenaan dengan peristiwa itu yang menjelaskan tentang kewajipan seorang suami terhadap isteri yang telah diceraikan. Kewajipan ini perlu ditunaikan sehingga habis waktu iddah, tetapi dilarang tidur bersama. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Saad bin Jubair)

KETERANGAN
Menurut az Zahabi isnad hadis ini lemah dan khabarnya salah kerana peristiwa Abdu Yazid terjadi sebelum dia memeluk Islam.

Dalam riwayat lain pula dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. menceraikan isterinya yang bernama Hafsah. Maka, dia pun kembali kepada keluarganya.

Ayat ini (Surah at Thalaaq: 65:1) turun berkenaan dengan peristiwa itu yang memerintahkan kepada Rasulullah s.a.w. agar memberi nafkah kepada bekas isterinya sehingga habis iddahnya. Kemudian, Jibril menyampaikan perintah agar Rasulullah s.a.w. merujuk kembali dengan Siti Hafsah kerana beliau termasuk dalam golongan wanita yang rajin puasa dan bangun malam (sembahyang tahajjud). (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Qatadah dari Anas) (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarirdari Qatadah dan Ibnu Munzirdari Ibnu Sirin tetapi merupakan Hadis Mursaf)

Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa ayat ini (Surah at Jhalaaq: 65: 1) diturunkan tentang Abdullah bin Amr bin Ash, Thufail bin al Harts dan Amr bin Said bin Ash yang menceraikan isteri masing-masing yang sedang haid. Dengan demikian, ayat ini merupakan suatu amaran yang melarang perbuatan ini. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Muqatil)

"Kemudian, apabila mereka (hampir) habis tempoh iddahnya, maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik, atau lepaskan mereka dengan cara yang baik; dan adakanlah dua orang saksi yang adil di antara kamu (semasa kamu merujukkan atau melepaskannya); dan hendaklah kamu (yang menjadi saksi) menyempurnakan persaksian itu kerana Allah semata-mata. Dengan hukum-hukum yang tersebut diberi pengingatan dan pengajaran kepada sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya)." (SurahatThalaaq:65:2)

"Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu." (Surah at Thalaaq: 65: 3)

Terdapat suatu riwayat yang mengemukakan bahawa ayat ini (Surah ath Thalaaq: 65:3) diturunkan berkenaan dengan seseorang dari suku Asyja' yang fakir dan ramai anak. Dia menghadap Rasulullah s.a.w. dan meminta bantuan dari baginda s.a.w. (tentang anak yang ditawan musuh dan tentang penderitaan hidupnya). Maka, Rasulullah s.a.w. bersabda: Bertakwalah kepada Allah dan perbanyakkan sabar." Tidak lama kemudian, datanglah anaknya yang ditawan itu membawa seekor kambing (hasil rampasan dari musuh sewaktu melarikan diri). Perkara ini segera dilaporkan kepada Rasulullah lalu baginda bersabda: "Makanlah (kambing itu)."

Ayat ini (Surah at Thalaaq: 65: 2-3) menerangkan bahawa Allah memberi rezeki kepada umatnya tanpa disangka-sangka dan memberi jalan keluar kepada orang yang bertakwa. (Diriwayatkan oleh al Hakim dari Jabir) (Diriwayatkan pula oleh Ibnu Jarirdari Salim bin Abi Ja'd)

KETERANGAN
Sesungguhnya az Zahabi berkata: "Riwayat ini mungkar tetapi mempunyai beberapa syahid (saksi). Menurut al Hakim pula dari Ibnu Mas'ud dan as Suddi nama orang yang disebutkan itu ialah Auf al Asyja'i."

Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Auf bin Malik al Asyja'i berjumpa Rasulullah s.a.w. dan berkata: "Anakku ditawan musuh, dan ibunya sangat gelisah. Apakah perintah tuan ke atasku?" Rasulullah s.a.w. bersabda: "Aku perintahkan agar engkau dan isterimu memperbanyakkan mengucap: "La haula wala quwwata ilia billah." Lalu isterinya berkata: "Alangkah eloknya apa yang diperintahkan oleh Rasulullah kepadamu” Maka, kedua pasangan suami isteri itu pun memperbanyakkan bacaan tersebut.

Adapun, ketika musuh sedang lalai, anaknya yang ditawan itu membawa pulang kambing dari pihak musuh ke rumah bapanya.

Oleh yang demikian, jelaslah bahawa ayat ini (Surah ath Thalaaq: 65:3) diturunkan adalah berkenaan dengan peristiwa tersebut yang menerangkan tentang jalan keluar bagi orang yang bertakwa. (Diriwayatkan oleh Ibnu Marduwaih dari al Kalbi dari Abi Salleh dari Ibnu Abbas) (Diriwayatkan pula oleh al Khatib dari Juwaibir dari ad Dlahhak dari Ibnu Abbas) (Diriwayatkan pula oleh ath Tha'labi dari sumber lain tetapi daif) (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari sumber lain tetapi mursal)

"Dan perempuan-perempuan dari kalangan kamu yang putus asa dari kedatangan haid, jika kamu menaruh syak (terhadap tempoh iddah mereka) maka iddahnya ialah tiga bulan; dan (demikian juga iddah perempuan-perempuan yang tidak berhaid. Dan perempuan-perempuan mengandung, tempoh iddahnya ialah hingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya. Dan (ingatlah), sesiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah memudahkan baginya segala urusannya. " (Surah at Thalaaq: 65: 4)

Terdapat riwayat lain yang mengemukakan bahawa ketika ayat tentang iddah wanita diturunkan dalam surah al Baqarah (Surah al Baqarah: 2: 226-237), para sahabat berkata: "Masih ada masalah iddah wanita yang belum disebutkan di dalam al Quran iaitu iddah wanita muda (yang belum haid), yang sudah tua (tiada haid lagi) dan yang hamil. "

Maka, turunlah ayat ini (Surah ath Thalaaq: 65: 4) yang menjelaskan bahawa waktu iddah bagi mereka ialah tiga bulan dan bagi yang hamil sehingga telah melahirkan anak. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dan Ishaq bin Rahawaih dan al Hakim dan yang lainnya dari Ubay bin Kaab. Isnadnya sahih)

Dalam riwayat lain dikemukakan bahawa Khallad bin Amr bin al Jamuh bertanya kepada Nabi s.a.w. tentang iddah wanita yang sudah tiada haid lagi. Maka, turunlah ayat ini (Surah ath Thalaaq: 65:4) sebagai jawapan kepada pertanyaan itu. (Diriwayatkan oleh Muqatil di dalam tafsirnya)


No comments:

Post a Comment