Wednesday, July 24, 2013

Surah ash Shaft

Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, tetap mengucap tasbih kepada Allah dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (Surah ash Shaff: 61: 1)

"Wahai orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!" (Surah ash Shaff: 61: 2)

"Amat besar kebenciannya di sisi Allah, kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya." (Surah ash Shaff: 61: 3)

"Wahai orang yang beriman! Mahukah aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?" (Surah ash Shaft: 61: 10)

Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikatyang sebenarnya). (Surah ash Shaff: 61: 11)

(Dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir dibawanya beberapa sungai, serta di tempatkan kamu di tempat-tempat tinggal yang baik dalam syurga "Adn". Itulah kemenangan yang besar. (Surah ash Shaft: 61: 12)

Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa ketika para sahabat sedang duduk bermuzakarah, di antara mereka ada yang berkata: "Sekiranya kami mengetahui amalan yang lebih dicintai oleh Allah, pasti kami akan mengerjakannya. " Maka ayat ini (Surah ash Shaft: 61: 1-2) turun berhubung dengan peristiwa di atas yang kemudian Rasulullah membaca hingga ke akhir surah. Surah ini turun sebagai tuntutan amalan yang diredhai oleh Allah iaitu berkorban untuk mempertahankan agama dan mengamalkannya. (Diriwayatkan oleh at Tirmizi dan al Hakim yang disahihkannya dari Abdullah bin Salam) (K. Diriwayatkan pula oleh Ibnu Jarir dari Ibnu Abbas)

Dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa para sahabat sesungguhnya ingin mengetahui amalan yang paling dicintai oleh Allah dan amalan yang lebih utama (afdhal).

Maka turunlah ayat ini (Surah ash Shaft: 61: 10-12) sebagai penjelasan bahawa berjihad adalah amalan yang utama. Akan tetapi mereka tidak mahu berjihad sehingga mereka diberi peringatan oleh Allah kerana menyalahi ucapan mereka sendiri dengan turunnya ayat 2 dan 3 dari surah ash Shaft ini. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Abi Salleh) (K. Diriwayatkan pula oleh Ibnu Abi Hatim dari Ali dari Ibnu Abbas)

Dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa ayat "lima taquluna mala taf'alun" (Surah ash Shaft: 61: 2) turun berkenaan dengan orang-orang yang berkata tentang perang tetapi tidak pernah melakukannya baik memukul, menikam ataupun membunuh. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Ikrimah dari Ibnu Abbas dan Ibnu Jarir dari ad Dlahhak)

Dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa ayat ini (Surah ash Shaft: 61: 2-3) turun ketika kaum Muslimin mundur kerana terdesak pada waktu perang Uhud. (K. Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Muqatil)

Dalam riwayat lain ada dikemukakan ketika turun ayat ini (Surah ash Shaff: 61: 10) kaum Muslimin berkata: "Sekiranya kami tahu apakah yang dimaksudkan dengan tijarah itu pasti kami akan ikut serta memberikan harta benda dan ahli keluarga kami."


Maka Allah menurunkan ayat yang berikutnya (Surah ash Shaff: 61:11) sebagai penjelasan bahawa tijarah itu ialah beriman kepada Allah dan berjihad di jalanNya. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Said bin Jubair)

No comments:

Post a Comment