mereka
itulah orang-orang Yang didampingkan (di sisi Allah), (Surah al Waqiah:11)
(Tinggal menetap) di Dalam Syurga-syurga Yang
penuh nikmat. (Surah al Waqiah:12)
(di antaranya) sekumpulan besar dari umat-umat
manusia Yang terdahulu; (Surah al Waqiah:13)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa ketika turun ayat ini (Surah al Waaqi'ah: 56: 11-14)
kaum Muslimin merasa tidak gembira.
Maka turunlah ayat
yang berikutnya "thullatun minal awwalin wa thullatun minal akhirin" (Surah
al Waaqi'ah: 56: 39-40) yang menjelaskan bahawa pada zaman awal kemunculan
Islam sehingga hari akhirat kaum Muslimin banyak yang menjadi ahli syurga. (Diriwayatkan
oleh Ahmad, Ibnu Munzirdan Ibnu Abi Hatim serta terdapat sanad yang tidak
dikenali dariAbi Hurairah)
Dalam riwayat lain ada
dikemukakan bahawa ketika turun ayat "idza waqa'atil waqi'ah" dan di
dalamnya diterangkan ayat ini (Surah al Waaqi'ah: 56: 13-14) Umar berkata: "Ya
Rasulullah! "Thullatun minal awwalin wa qalilun minna" (Segolongan besar dari
orang-orang terdahulu dan segolongan kecil dari kita?)
Selepas setahun
kemudian turunlah ayat yang berikutnya (Surah al Waaqi'ah: 56: 39-40) yang
menjelaskan bahawa segolongan besar dari orang-orang terdahulu dan segolongan
besar dari orang-orang yang hidup kemudian akan masuk syurga. Ketika
itu Rasulullah memanggil Umar dan berkata: "Hai Umar! Marilah dengar apa
yang telah diturunkan oleh Allah: ""Thullatun minal awwalin wa
thullatun minal akhirin" (Surah al Waaqi'ah: 56: 39-40). (K. Diriwayatkan
oleh Ibnu Asakir di dalam Tarikh Dimasyq dengan sanad yang diragui dari Urwah bin
Ruwaim dari Jabir bin Abdillah)
"Dan puak kanan, alangkah bahagianya keadaan puak
kanan itu?" (Surah al Waaqi'ah: 56: 27)
"Mereka bersenang-lenang di antara pohon-pohon
bidara yang tidak berduri." (Surah al Waaqi'ah: 56: 28)
"Dan pokok-pokok pisang yang tersusun rapi
buahnya." (Surah al Waaqi'ah:
56: 29)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa setelah Rasulullah memberi keizinan kepada orang-orang
Taif untuk menguasai lembah yang indah dan bersarang madu, mereka mendengar
bahawa syurga itu serba indah. Oleh yang demikian mereka berangan-angan untuk
memiliki lembah di syurga seperti apa yang mereka miliki sekarang.
Maka turunlah ayat
ini (Surah al Waaqi'ah: 56: 27-29) yang menceritakan bahawa kehidupan di syurga
Naim adalah disediakan untuk golongan "kanan". (Diriwayatkan oleh
Ibnu Abi Hatim dari Urwah bin Rawaim tetapi mursal) (Diriwayatkan juga oleh
Said bin Mansur di dalam sunannya dan al Baihaqi di dalam kitab al Bats dari Atha
dan Mujahid)
Dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa
orang-orang merasa kagum melihat akan lembah yang teduh dan dinaungi oleh
pohon-pohon yang rendang dan indah.
Maka ayat ini (Surah
al Waaqi'ah: 56:14) turun untuk menceritakan kehidupan di syurga yang lebih
daripada segala-galanya di dunia. (Diriwayatkan oleh al Baihaqi
dengan sanad yang lain dari Mujahid)
"Maka Aku bersumpah: Demi tempat-tempat dan
masa-masa turunnya bahagian-bahagian al Quran. " (Surah al Waaqi'ah: 56:
75)
"Dan sebenarnya sumpah itu adalah sumpah yang
besar, kalaulah kamu mengetahuinya." (Surah al Waaqi'ah: 56: 76)
"Bahawa sesungguhnya (yang dibacakan kepada kamu)
itu ialah al Quran yang mulia, (yang sentiasa memberi ajaran dan pimpinan).
" (Surah al Waaqi'ah: 56: 77)
"Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup
terpelihara. " (Surah al Waaqi'ah: 56: 78)
"Yang tidak disentuh melainkan oleh
makhluk-makhluk yang diakui bersih suci." (Surah al Waaqi'ah: 56: 79)
"Al Quran itu diturunkan dari Allah Tuhan
sekalian alam." (Surah al Waaqi'ah:
56: 80)
"Patutkah kamu (wahai golongan yang kufur ingkar)
bersikap bena tak bena terhadap keterangan-keterangan al Quran ini?" (Surah
al Waaqi'ah: 56: 81)
"Dan kamu jadikan sikap kamu mendustakannya
(sebagai ganti) bahagian dan nasib kamu (menerima dan bersyukur a/can ajarannya)
?" (Surah al Waaqi'ah:
56: 82)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa ketika turun hujan, Rasulullah s.a.w. bersabda: "Di
antara manusia ada yang bersyukur dan ada yang kafir kerana turunnya
hujan." Di antara orang yang nadir itu berkata: "Ini adalah rahmat yang
diberikan Allah." Sedangkan yang lainnya pula berkata: "Sungguh tepat
benar ramalan si Fulan." Maka turunlah ayat ini (Surah al Waaqi'ah: 56:
75-82) sebagai peringatan bahawa semua kejadian itu adalah merupakan ketetapan
dari Allah. (Diriwayatkan oleh Muslim dari Ibnu Abbas)
Dalam riwayat lain
pula ada dikemukakan bahawa ayat ini (Surah al Waaqi'ah: 56: 75-82) turun
berhubung dengan kisah serombongan kaum Ansar pada waktu perang Tabuk yang
berhenti rehat di Hijr iaitu tempat peninggalan kaum Nabi Salleh dan mereka dilarang
menggunakan air yang ada di situ. Kemudian mereka pindah ke
tempat lain, akan tetapi mereka tetap tidak mendapat air.
Oleh yang demikian, mereka datang mengadu kepada
Rasulullah. Lalu Rasulullah menunaikan sembahyang dua rakaat dan berdoa.
Selepas itu langit terus berawan dan turunlah hujan di atas perintah dan
kurniaan dari Allah sehingga mereka dapat minum dengan sepuas-puasnya. Kemudian
seorang Ansar berkata kepada seorang yang dituduh munafik: " Bagaimana
pendapatmu setelah Nabi berdoa dan turun hujan untuk kepentingan kita." Orang
itu menjawab: "Kita diberi hujan tidak lain kerana ramalan
seseorang."
Maka ayat ini (Surah
al Waaqi'ah: 56: 75-82) turun sebagai peringatan kepada umatnya bahawa segala
sesuatu yang berlaku ditetapkan oleh Allah. (Diriwayatkan
oleh Ibnu Abi Hatim dari Abi Hazrah)
No comments:
Post a Comment