"Belum sampaikah lagi masanya bagi orang yang
beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah
serta mematuhi kebenaran (al Quran) yang diturunkan (kepada mereka) ? Dan janganlah
pula mereka menjadi seperti orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka,
setelah orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan
banyak di antaranya orang yang fasik derhaka. " (SurahalHadiid:.57:16)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa ayat di
atas turun ketika para sahabat tampak sedang bergurau senda dan ketawa.
Penurunan ayat ini adalah untuk memberi peringatan kepada mereka supaya
sentiasa mengingati Allah. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah di dalam kitab al
Mushannif darl Abdul Aziz bin Abi Rawad) Dalam riwayat lain ada dikemukakan
bahawa para sahabat sedang bergurau senda. Maka Allah menurunkan ayat di atas (Surah
al Hadiid: 57: 16) sebagai peringatan kepada mereka untuk segera ingat kepada
Allah. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Muqatil bin Hayyan)
Dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa para sahabat
mengharapkan agar Rasulullah menceritakan sesuatu kepada mereka. Maka turunlah
ayat ini (Surah Yusuf: 12: 3) sebagai penjelasan bahawa Allah telah menyajikan
cerita yang terkandung di dalam wahyunya. Akan tetapi mereka menghendaki yang
lain lagi dan berkata: "Berilah kami cerita ya Rasulullah." Maka
turunlah ayat ini (Surah al Hadiid: 57: 16) sebagai peringatan agar mereka
ingat kepada Allah. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari as Suddi dari al Qasim)
Dalam riwayat lain
pula ada dikemukakan bahawa ketika Nabi sampai ke Madinah, baginda mendapati
bahawa para sahabat menderita sehingga mereka merasa lemah di dalam menjalani
kehidupan seharian serta tidak seperti sediakala ketika melakukan ibadat kepada
Allah. Maka turunlah ayat ini (Surah al Hadiid: 57:16) sebagai peringatan
kepada mereka supaya lebih khusyuk kepada Allah Subhanahu wa Taala. (Diriwayatkan
oleh Ibnu Mubarak di dalam kitab az Zuhd dari Sufyan dari al A'masy)
"Wahai orang yang
beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dan tetaplah beriman kepada RasulNya
(Muhammad), supaya Allah memberi kepada kamu dua bahagian dari rahmatNya, dan
menjadikan bagi kamu cahaya untuk kamu berjalan dengannya (pada hari kiamat
kelak), serta diampunkannya dosa kamu; dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun,
lagi Maha Mengasihani." (Surah al Hadiid: 57: 28)
"(Ditetapkan
pembehan yang demikian kepada kamu) supaya golongan ahli Kitab (Yahudi dan
Nasrani yang menentang Islam) mengetahui, bahawa sesungguhnya mereka tidak
mempunyai sebarang kuasa untuk mendapat (atau menyekat) sesuatu dari limpah
kurnia Allah, dan bahawa sesungguhnya limpah kurnia itu terletak dalam
kekuasaan Allah, diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Dan
(ingatlah), Allah jualah yang mempunyai limpah kurnia yang besar." (Surah al Hadiid: 57: 29)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa para sahabat Nabi yang berjumlah 40 orang dan an Najasyi
(beragama Nasrani) datang kepada Nabi dan kemudian turut berjihad di dalam
perang Uhud. Oleh yang demikian, di antara mereka ada yang mendapat luka-luka tetapi
tidak ada seorang pun meninggal di medan perang itu.
Ketika mereka mengetahui bahawa kaum Mukminin
memerlukan bantuan kerana penderitaan, lalu mereka berkata: "Ya
Rasulullah! Kami ini orang-orang berada. Izinkanlah kami membawa harta benda
kami untuk membela kaum Mukminin."
Ayat 52 dari Surah al
Qashash: 28 turun berkenaan dengan peristiwa itu yang menceritakan bahawa
orang-orang tersebut beriman kepada kitab-kitab Allah yang turun sebelum al
Quran dan mereka juga beriman kepada al Quran.
Setelah turun ayat itu mereka berkata: "Hai kaum
Muslimin! Orang-orang yang beriman akan kitabmu, akan mendapat dua ganjaran dan
orang yang tidak beriman akan kitabmu akan mendapat satu ganjaran seperti
ganjaran kalian semua."
Maka Allah menurunkan
ayat ini (Surah al Hadiid: 57: 28) yang memerintahkan kepada orang-orang yang
beriman dengan kitab-kitab sebelummya supaya beriman kepada RasulNya Muhammad
supaya mendapat gandaan Rahmat dari Allah. (Diriwayatkan
oleh at Thabarani di dalam kitab alAusath yang mana di dalam sanadnya terdapat orang
yang tidak terkenal dari Ibnu Abbas)
Dalam riwayat lain
pula ada dikemukakan bahawa ketika turun ayat "Ulaika yu'tauna ajrahum
marrataini bima shabaru" (Surah al Qashash: 28: 54) kaum Mukminin yang
berasal dari Nasara bersikap menyombong diri terhadap para sahabat Nabi dengan
berkata: "Kami mendapat dua ganjaran dan kalian semua hanya mendapat satu
ganjaran sahaja."(uapan ini menyinggung perasaan para sahabat.
Maka Allah menurunkan
ayat ini (Surah al Hadiid: 57: 28) sebagai janji untuk memberi ganjaran yang
lebih kepada orang yang bertakwa kepada Allah serta beriman kepada RasulNya. (Diriwayatkan
oleh Ibnu Abi Hatim dari Muqatil)
Dalam riwayat lain
ada dikemukakan bahawa ketika turun ayat "Yuktikum kiflaini
mirrahmatihi" (Surah al Hadiid: 57: 28) para sahabat Nabi yang berasal
dari kaum Nasara merasa sombong terhadap kaum Muslimin yang lain kerana mereka
akan mendapat gandaan Rahmat dari Allah. Maka turunlah ayat yang berikutnya
(Surah al Hadiid: 57: 29) sebagai penjelasan bahawa limpah kurniaan Allah akan
diberikan kepada orang-orang yang disukaiNya. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir
dari Qatadah)
Dalam riwayat lain
juga ada dikemukakan bahawa kaum Yahudi berkata: "Sudah hampir tiba
waktunya turun seorang Nabi yang melaksanakan hukum potong tangan dan kaki."
Akan tetapi ketika Nabi yang melaksanakan hukum itu dilahirkan dari bangsa Arab
mereka kufur. Maka Allah menurunkan ayat ini (Surah al Hadiid: 57: 29) sebagai
penjelasan bahawa Allah akan memberi limpah kurniaan kenabian kepada sesiapa
yang disukaiNya. (Diriwayatkan oleh Ibnu Munzirdari Mujahid)
No comments:
Post a Comment