"Katakanlah
(wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah YangMahaEsa." (Surah al
Ikhlash: 112:1)
"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk
untuk memohon sebarang hajat." (Surah al Ikhlash: 112: 2) "
la tiada beranak, dan la pula tidak
diperanakkan." (Surah al Ikhlash: 112: 3)
"Dan tidak ada sesiapa pun yang setara
denganNya." (Surah al Ikhlash:
112:4)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa kaum musyrikin meminta penjelasan tentang sifat-sifat
Allah kepada Rasulullah s.a.w. dengan berkata: "Jelaskan kepada kami
sifat-sifat Tuhanmu."
Maka penurunan ayat di atas adalah sebagai tuntutan
untuk menjawab pertanyaan kaum musyrikin tersebut. (Diriwayatkan oleh at
Tirmizi, al Hakim dan Ibnu Khuzaimah dari Abi Aliyah dari Ubay bin Kaab) (Diriwayatkan
pula oleh at Thabarani dan Ibnu Jarir dari Jabir bin Abdillah dan dijadikan
dalil bahawa surah ini adalah surah Makiyah)
Dalam riwayat lain
ada dikemukakan bahawa kaum Yahudi datang mengadap Rasulullah, di antaranya
ialan Ka'bubnul Asyraf dan Hay bin Akhtab. Mereka
berkata: "Hai Muhammad, ceritakan kepada kami sifat-sifat Tuhan yang
mengutusmu."
Maka penurunan ayat ini (Surah al Ikhlash: 112: 1-4)
adalah disebabkan peristiwa tersebut. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari
Ibnu Abbas) (Diriwayatkan pula oleh Ibnu Jarir dari Qatadah dan Ibnu Munzir
dari Said bin Jubair. (Dengan riwayat ini Said bin Jubair menegaskan bahawa
surah ini adalah Madaniyyah)
Dalam riwayat lain
pula ada dikemukakan bahawa kaum Ahzab [Penyatuan di antara kaum Quraisy,
Yahudi Madinah, Kaum Ghatfan dari Taif dan munafiqin Madinah dan beberapa suku
di sekeliling Mekah. (Zubrah Sirah Nabawiyah Juz II hal. 87-88. 1355h 1936m] berkata:
"Ceritakan sifat Tuhanmu kepada kami." Maka datanglah Jibril
menyampaikan surah ini (Surah al Ikhlash: 112: 1-4) yang menceritakan tentang
sifat-sifat Allah. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Abi Aliyah dari Qatadah)
KETERANGAN
Menurut pendapat as
Sayuthi perkataan "al Musyrikin" dalam hadis dari Ubay bin Kaab ialah
musyrikin dari Kaum Ahzab sehingga dapat dipastikan bahawa surah ini adalah
Madaniyyah bersesuaian dengan hadis Ibnu Abbas.
Dengan demikian tidak
ada pertentangan di antara dua hadis di atas dan dikuatkan pula riwayat Abu
Syaikh di dalam kitab Adhamah dari Aban dari Anas yang meriwayatkan bahawa
Yahudi Khaibar datang mengadap Nabi dan berkata: "Hai Abal Qasim! Allah
menjadikan para Malaikat dari cahaya Hijab, Adam dari tanah hitam, Iblis dari
api yang menjulang, langit dari asap dan bumi dari buih air. Maka teranglah
kepada kami tentang Tuhanmu."
Kemudian Rasulullah tidak menjawab sehingga turunlah
Jibril membawa wahyu dari surah ini (Surah al Ikhlash: 112: 1-4) yang menceritakan
sifat-sifat Allah.
bukankah surah ini surah makkiyah??
ReplyDeleteMasha Allah
ReplyDelete