Sesungguhnya
Allah telah mendengar (dan memperkenan) aduan perempuan Yang bersoal jawab
denganmu (Wahai Muhammad) mengenai suaminya, sambil ia berdoa merayu kepada
Allah (mengenai perkara Yang menyusahkannya), sedang Allah sedia mendengar
perbincangan kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Melihat.
(Surah al Mujaadalah:1)
orang-orang
Yang "ziharkan" isterinya dari kalangan kamu (adalah orang-orang Yang
bersalah, kerana) isteri-isteri mereka bukanlah ibu-ibu mereka. ibu-ibu mereka
tidak lain hanyalah perempuan-perempuan Yang melahirkan mereka. dan
Sesungguhnya mereka (dengan melakukan Yang demikian) memperkatakan suatu
perkara Yang mungkar dan dusta. dan (ingatlah), Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf,
lagi Maha Pengampun. (Surah al Mujaadalah:2)
dan
orang-orang Yang "ziharkan" isterinya, kemudian mereka berbalik dari
apa Yang mereka ucapkan (bahawa isterinya itu haram kepadaNya), maka hendaklah
(suami itu) memerdekakan seorang hamba sebelum mereka berdua (suami isteri)
bercampur. Dengan hukum Yang demikian, kamu diberi pengajaran (supaya jangan
mendekati perkara Yang mungkar itu). dan (ingatlah), Allah Maha mendalam
pengetahuannya akan apa Yang kamu lakukan. (Surah al Mujaadalah:3)
Kemudian,
sesiapa Yang tidak dapat (memerdekakan hamba), maka hendaklah ia berpuasa dua
bulan berturut-turut sebelum mereka (suami isteri) itu bercampur. akhirnya
sesiapa Yang tidak sanggup berpuasa, maka hendaklah ia memberi makan enam puluh
orang miskin. ditetapkan hukum itu untuk membuktikan iman kamu kepada Allah dan
RasulNya (dengan mematuhi perintahNya serta menjauhi adat Jahiliyah). dan
itulah batas-batas hukum Allah; dan bagi orang-orang Yang kafir disediakan azab
seksa Yang tidak terperi sakitnya. (Surah al Mujaadalah:4)
Sesungguhnya
orang-orang Yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, mereka tetap ditimpa
kehinaan sebagaimana orang-orang Yang terdahulu dari mereka ditimpa kehinaan;
kerana Sesungguhnya Kami telah menurunkan keterangan-keterangan Yang jelas
nyata. dan bagi orang-orang Yang kafir disediakan azab seksa Yang menghina, (Surah
al Mujaadalah:5)
semasa
mereka semuanya dibangkitkan hidup semula oleh Allah (pada hari kiamat), lalu
diterangkan kepada mereka Segala Yang mereka telah kerjakan. Allah telah
menghitung amal-amal mereka itu satu persatu, sedang mereka telah melupakannya.
dan (ingatlah), Allah menjadi saksi akan tiap-tiap sesuatu. (Surah al
Mujaadalah:6)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Siti Aisyah berkata: "Maha
Suci Allah yang pendengaranNya meliputi segala sesuatu.
Aku mendengar Khaulah binti Tha'labah mengadu tentang
suaminya yang bernama Aus bin as Shamit kepada Rasulullah. Akan tetapi aku
tidak mendengar keseluruhan pengaduannya. Dia berkata: "Masa mudaku telah
berlalu, perutku telah kerepot, aku telah tua bangka dan aku tidak akan
melahirkan anak lagi. Oleh itu suamiku telah menziharkanku. Allahuma aku
mengadu kepadaMu. " Dia mengadu kepada Allah tanpa henti sehingga Jibril
turun membawa ayat ini (Surah al Mujaadalah: 58: 1-6). Di dalam ayat ini
diceritakan bahawa Allah mendengar pengaduannya dan menetapkan hukum zihar serta
melarang mengadakan zihar. (Diriwayatkan oleh al Hakim yang mensahihkannya dari Aisyah)
"Tidakkah engkau
memerhatikan (wahai Muhammad) akan orang-orang (Yahudi) yang telah dilarang
daripada perbuatan berbisik-bisik, kemudian mereka berbalik melakukan perbuatan
yang telah dilarang itu serta mereka berbisik-bisik berkenaan dengan melakukan
dosa dan pencerobohan serta kederhakaan kepada Rasulullah? Dan lagi apabila
mereka datang kepadamu, mereka memberi salam hormat bukan dengan lafaz salam
hormat yang diberikan Allah kepadamu; dan mereka berkata sesama sendiri:
"(Kalau benar Muhammad utusan Tuhan, maka) sepatutnya kami diseksa oleh
Allah disebabkan (kata-kata buruk) yang kami ucapkan itu?" Cukuplah untuk
mereka neraka Jahanam, yang mereka akan dibakar di dalamnya; maka itulah
seburuk-buruk tempat kembali." (Surah al Mujaadalah: 58: 8)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa terdapat suatu perjanjian iaitu tidak saling bermusuhan
di antara Nabi dengan kaum Yahudi. Oleh yang demikian di dalam situasi ini
apabila seorang sahabat lalu di hadapan kaum Yahudi, kemudian mereka
berbisik-bisik dengan kawan-kawannya sehingga orang yang lalu itu merasa bahawa
mereka berunding akan membunuhnya atau memfitnah dirinya. Oleh
kerana itu, Rasulullah melarang berbisik-bisik di hadapan orang lain. Akan
tetapi larangan tersebut tidak diendahkan.
Maka ayat ini (Surah al Mujaadalah: 58: 8) turun
berkenaan dengan peristiwa tersebut. Ayat ini turun sebagai ancaman hukuman
terhadap orang-orang yang tidak menghentikan perbuatan seperti itu. (Diriwayatkan
oleh Ibnu Abi Hatim dari Muqatil bin Hayyan)
Dalam riwayat lain
pula ada dikemukakan bahawa kaum Yahudi memberi salam kepada Rasulullah dengan
ucapan : "Sam 'alaikum" (mudah-mudahan kamu mati). Akan
tetapi di dalam hati, mereka takut akan seksaan di atas ucapan tersebut. Maka
ayat ini (Surah al Mujaadalah: 58: 8) turun berkenan dengan peristiwa tersebut
dan mengancam mereka dengan seksaan neraka jahanam. (Diriwayatkan oleh Ahmad,
al Bazzardan atThabarani dengan sanad yang kuat dari Abdullah bin Amr) (Sesuai
dengan riwayat ini terdapat pula riwayat dari Anas dan Aisyah)
"Sesungguhnya
perbuatan berbisik (dengan kejahatan) itu adalah dari (hasutan) Syaitan, untuk
menjadikan orang-orang yang beriman berdukacita; sedang bisikan itu tidak akan
dapat membahayakan mereka sedikitpun melainkan dengan izin Allah; dan kepada
Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman berserah diri. " (Surah
al Mujaadalah: 58: 10)
Terdapat suatu riwayatyang mengemukakan bahawa kaum
munafik berbisik-bisik sesama mereka dan menyombongkan diri di hadapan kaum
Mukminin sehingga menyinggung perasaan kaum Mukminin. Maka ayat ini (Surah al
Mujaadalah: 58: 10) turun dengan menceritakan bahawa berbisik-bisik seperti itu
adalah merupakan perbuatan syaitan. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Qatadah)
'wahai orang-orang yang beriman! Apabila diminta kepada
kamu memberi lapang dari tempat duduk kamu (untuk orang lain) maka lapangkanlah
seboleh-bolehnya supaya Allah melapangkan (segala halnya) untuk kamu. Dan
apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat
orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu
pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah
Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan." (Surah al Mujaadalah: 58:11)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa apabila ada seseorang yang baru datang ke majlis
Rasulullah, maka para sahabat tidak mahu memberi tempat duduk kepadanya di sisi
Rasulullah. Maka turunlah ayat di atas sebagai perintah untuk memberi tempat kepada
orang yang baru datang. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Qatadah)
Dalam riwayat lain
pula ada dikemukakan bahawa ayat ini (Surah al Mujaadalah: 58: 11) turun pada
hari Jumaat iaitu pada ketika pahlawan-pahlawan Badar datang ke tempat
pertemuan yang penuh sesak. Pada masa itu orang-orang tidak memberi tempat
duduk kepada mereka yang baru datang sehingga menyebabkan mereka terpaksa
berdiri.
Kemudian Rasulullah menyuruh penduduk pribumi berdiri
dan para tetamu tersebut di suruh duduk di tempat mereka. Oleh yang demikian orang-orang
yang disuruh pindah itu merasa tersinggung.
Maka ayat ini turun sebagai perintah kepada kaum
Mukminin untuk mentaati perintah Rasulullah dan memberi kesempatan duduk kepada
sesama Mukminin. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Muqatil)
orang-orang yang beriman! Apabila kamu hendak mengadap
dan bertanyakan sesuatu kepada Rasulullah, maka hendaklah kamu bersedekah
(kepada fakir miskin) sebelum kamu mengadapnya; (pemberian sedekah) itu adalah
lebih baikbagikamu dan lebih bersih. Dalam pada itu, kalau kamu tidak ada benda
yang hendak disedekahkan, (kamu dibenarkan juga mengadapnya mengenai perkara
yang tak dapat dielak), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani." (Surah al Mujaadalah:
58: 12)
"Adakah kamu takut
(akan kemiskinan) kerana kerap kali kamu memberi sedekah sebelum kamu mengadap?
Kalau kamu tidak melakukan (perintah) itu, dan Allah pun memaafkan kamu (kerana
kamu tidak mampu), maka dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat (sebagaimana
yang sewajibnya), serta taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Dan
(ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya akan segala amalan yang kamu
lakukan. (Surah al Mujaadalah: 58: 13)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa kaum Muslimin terlalu banyak bertanya kepada Rasulullah
sehingga perkara ini membebani diri baginda. Untuk meringankan beban yang
ditanggung oleh Rasulullah, maka Allah menurunkan ayat ini (Surah al
Mujaadalah: 58:12) sebagai perintah untuk bersedekah kepada fakir miskin sebelum
bertanya.
Selepas penurunan ayat ini (Surah al Mujaadalah: 58:
12) kebanyakan orang menahan diri dari banyak bertanya. Maka turunlah ayat yang
berikutnya (Surah al Mujaadalah: 58:13) sebagai teguran kepada orang-orang yang
tidak mahu bertanya kerana takut untuk mengeluarkan sedekah. (Diriwayatkan oleh
Ibnu Abi Hatim dari Abi Talhah dari Ibnu Abbas)
Dalam riwayat lain
ada dikemukakan bahawa setelah turun ayat "ya ayyuhallazina amanu iza
najaitumurrasula" (Surah al Mujaadalah: 58: 12) Nabi s.a.w. bersabda
kepada Ali bin Abi Talib: "Bagaimana pendapatmu kalau sedekah itu hanya
satu dinar." Ali menjawab: "Mereka tidak akan mampu." Kemudian
Rasul bersabda lagi: "Kalau setengah dinar?"'Ali menjawab: "Mereka
tidak akan mampu." Nabi bertanya: "Kalau begitu berapa?" Ali
menjawab: "Satu butir syair." Rasulullah menjawab: "Engkau terlalu
sederhana."
Maka turunlah ayat
ini (Surah al Mujaadalah: 58:13) sebagai teguran kepada orang-orang yang ingin
bertanya kepada Rasulullah tetapi takut miskin kerana harus membayar sedekah
terlebih dahulu. Seterusnya Ali berkata: "Oleh kerana peristiwa
itu, umat ini diringankan bebannya." (Diriwayatkan oleh at Tirmizi dan
perawi lain yang menganggap hadis ini hasan dari Ali)
"Tidakkah engkau melihat (bagaimana jahatnya)
orang-orang yang bersahabat karib dengan kaum yang telah dimurkai Allah (dengan
sebab kekufuran dan khjanatnya) ? Mereka itu bukanlah dari golongan kamu dan
bukan pula dari golongan kaum yang tersebut itu (kerana mereka ialah golongan
munafik); dan lagi mereka selalu bersumpah dengan dusta, sedang mereka
mengetahui (bahawa mereka adalah berdusta). " (Surah al Mujaadalah: 58:
14)
"(Setelah nyata kepada orang-orang munafik itu
bahawa harta benda dan anakpinaknya tidak dapat memberikan pertolongan), ketika
mereka semuanya dibangkitkan oleh Allah (pada hari kiamat), maka mereka
bersumpah kepadaNya (bahawa mereka adalah orang-orang mukmin) sebagaimana
biasanya mereka bersumpah kepada kamu; dan mereka menyangka bahawa (dengan
berbuat demikian) mereka akan mendapat sesuatu (yang berfaedah kepada mereka).
Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya merekalah golongan pendusta. " (Surah al
Mujaadalah: 58: 18)
Terdapat suatu riwayat yang mengemukakan bahawa
Rasulullah telah berhenti berteduh berhampiran dengan rumahnya sehingga terlalu
lama. Maka pada waktu itu Rasulullah bersabda kepada orang-orang yang berada di
sekitarnya: "Akan datang kepadamu seorang manusia yang pandangannya
seperti syaitan. Apabila dia datang kepadamu, janganlah kalian semua
bercakap-cakap dengannya." Tidak berapa lama kemudian datanglah seorang
yang bermata sebelah, lagi biru.
Kemudian Rasulullah memanggil orang itu lalu bersabda:
"Mengapa engkau dan teman-teman engkau mencaci diriku?" Orang itu [Namanya
Abdullah bin Nabtal, seorang munafik yang pernah menyampaikan berita-berita
penting di mana berita itu seharusnya dirahsiakan daripada orang-orang Yahudi.
Menurut riwayat as Suddi dialah orang yang dimaksudkan dengan pandangan syaitan
itu. Qurtubi juz 14, hal 304] menjawab: "Baiklah aku akan panggil mereka."Tidak
lama selepas itu dia kembali bersama dengan kawan-kawannya. Kemudian mereka
bersumpah bahawa diri mereka tidak berkata dan tidak berbuat apa-apa.
Maka ayat ini (Surah al Mujaadalah: 58:18) turun
berhubung dengan peristiwa itu yang menceritakan tentang sifat-sifat pandangan
syaitan itu. (Diriwayatkan oleh Ahmad dan al Hakim dan disahihkan olehnya dari
Ibnu Abbas)
Riwayat lain pula mengemukakan bahawa ayat "Alam
tara illal-ladzina tawallau" (Surah al Mujaadalah: 58: 14) turun berkenaan
dengan Abdullah bin Nabtal. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari as Suddi)
"Engkau tidak akan dapati sesuatu kaum yang
beriman kepada Allah dan hari akhirat, tergamak berkasih-mesra dengan
orang-orang yang menentang (perintah) Allah dan RasulNya, sekalipun orang-orang
yang menentang itu ialah bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau
saudara-saudara mereka, ataupun keluarga mereka. Mereka (yang setia) itu, Allah
telah menetapkan iman dalam hati mereka, dan telah menguatkan mereka dengan
semangat pertolongan daripadaNya; dan Dia akan memasukkan mereka ke dalam
Syurga yang mengalir dibawahnya beberapa sungai, mereka tetap kekal di
dalamnya. Allah reda akan mereka dan mereka reda (serta bersyukur) akan nikmat
pemberianNya. Merekalah penyokong-penyokong (agama) Allah. Ketahuilah!
Sesungguhnya penyokong-penyokong (agama) Allah itu ialah orang-orang yang
berjaya." (Surah al Mujaadalah: 58: 22)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa ayat di atas turun berhubung dengan kisah Abi Ubaidah
bin al Jarrah seorang sahabat Rasul yang membunuh bapanya yang terdiri dari
golongan kafir Quraisy dalam peperangan Badar. Maka ayat ini (Surah al
Mujaadalah: 58:22) turun dengan menjelaskan bahawa seorang Mukmin itu akan
lebih mencintai Allah melebihi cintanya kepada ahli keluarganya. (Diriwayatkan
oleh Ibnu Abi Hatim dari Ibnu Syaudzab)
Dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa ketika
perang Badar bapa Abu Ubaidah menyerang dan ingin membunuh anaknya iaitu Abu
Ubaidah. Akan tetapi Abu Ubaidah berusaha untuk menghindarkan diri dengan cara
mempertahankan dan mengelak akan segala senjata yang ditujukan kepada dirinya.
Akhirnya Abu Ubaidah terpaksa membunuh bapanya. Maka turunlah ayat ini (Surah
al Mujaadalah: 58: 22) berhubung dengan peristiwa di atas. Ayat ini
menceritakan bahawa cinta seorang Mukmin kepada Allah akan melebihi cintanya
kepada orang tuanya. (Diriwayatkan oleh at Thabarani dan al Hakim di dalam Mustadrak)
Dalam riwayat lain
juga ada dikemukakan bahawa ketika Abu Quhafah ayah kepada Abu Bakar as Siddiq
mencaci maki Rasulullah, lalu Abu Bakar memukulnya dengan pukulan yang kuat
sehingga terjatuh. Kemudian kejadian ini sampai kepada pengetahuan
Rasulullah dan baginda bertanya: "Apakah benar engkau berbuat demikian hai
Abu Bakar?" Beliau pun menjawab: "Demi Allah, sekiranya ada pedang
berhampiran denganku, pasti aku akan memukulnya dengan pedang itu." Maka
ayat ini (Surah al Mujaadalah: 58: 22) turun berhubung dengan peristiwa itu. (Diriwayatkan
oleh Ibnu Munzirdari Ibnu Juraij)
No comments:
Post a Comment