Tuesday, July 30, 2013

SURAH ADH DHUHAA


وَالضُّحَىٰ
93:2

وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَىٰ
93:3

مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَىٰ
93:4

وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَىٰ
93:5

وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ
93:6

أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَىٰ
93:7

وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَىٰ
93:8

وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ
93:9

فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ
93:10

وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ
93:11

وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
Demi waktu dhuha, (Surah adh Dhuhaa:1)

dan malam apabila ia sunyi-sepi - (Surah adh Dhuhaa:2)

 (bahawa) Tuhanmu (Wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana Yang dituduh oleh kaum musyrik). (Surah adh Dhuhaa:3)

dan Sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya. (Surah adh Dhuhaa:4)

dan Sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga Engkau reda - berpuas hati. (Surah adh Dhuhaa:5)

Bukankah Dia mendapati Engkau yatim piatu, lalu la memberikan perlindungan? (Surah adh Dhuhaa:6)

dan didapatinya Engkau mencari-cari (jalan Yang benar), lalu ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)? (Surah adh Dhuhaa:7)

dan didapatinya Engkau miskin, lalu ia memberikan kekayaan? (Surah adh Dhuhaa:8)

oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah Engkau berlaku kasar terhadapnya, (Surah adh Dhuhaa:9)

adapun orang Yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah Engkau tengking herdik; (Surah adh Dhuhaa:10)

adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah Engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya. (Surah adh Dhuhaa:11)

Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Rasulullah merasa kurang sihat sehingga baginda tidak bangun untuk bersembahyang malam selama semalam atau dua malam. Kemudian datanglah seorang wanita yang berkata: "Hai Muhammad aku melihat syaitanmu (maksud syaitan di sini ialah Jibril) telah meninggalkan engkau." Maka Allah menurunkan ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93: 1-3) yang menjelaskan bahawa Allah tidak akan membiarkan Muhammad dan tidak membencinya. (Diriwayatkan oleh as Syaikhani dan perawi lain dari Jundub)

Dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa Jibril tidak datang kepada Nabi untuk beberapa lama. Berkatalah kaum musyrikin: "Muhammad telah ditinggalkan." Maka turunlah ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:1-3) yang membantah ucapan-ucapan mereka. (K. Diriwayatkan oleh Said bin Mansur dan al Faryabi dari Jundub)

Dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. telah berhari-hari tidak didatangi oleh Jibril. Berkatalah Ummu Jamil isteri kepada Abu Lahab: "Aku tidak membuat kesimpulan lain kecuali sahabatmu Jibril telah meninggalkanmu dan marah kepadamu. "Maka penurunan ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:1,3) adalah untuk menolak anggapannya. (Diriwayatkan oleh al Hakim dari Zaid bin Arqam)

Dalam riwayat lain juga ada dikemukakan bahawa seekor anak anjing telah masuk ke dalam rumah Rasulullah dan tinggal di bawah katilnya hingga mati. Selepas itu, Rasulullah tidak menerima wahyu selama empat hari. Rasulullah bersabda: "Hai Khaulah, apakah yang ada di rumahku ini sehingga Jibril tidak datang kepadaku." Khaulah menjawab: "Ketika aku membersihkan rumah dan menyapunya, aku telah tersapu seekor anak anjing yang telah mati di bawah katil, kemudian aku telah mengeluarkannya." Ketika itu aku melihat Rasulullah menggeletar kesejukan padahal baginda berjubah dan biasanya apabila turun wahyu baginda akan menggeletar. Maka pada waktu itulah turunnya ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:1-5). (Diriwayatkan oleh at Thabarani dan Ibnu Abi Syaibah di dalam musnadnya dan al Wahidi dan perawi lainnya dengan sanad di antaranya terdapat seorang yang tidak dikenali dari Hafsah bin Maisarah al Qurasyi dari ibunya dari Ibnu Khaulah

KETERANGAN
Menurut pendapat al Hafiz Ibnu Hajar: Peristiwa lambatnya turun Jibril kepada Nabi yang disebabkan anak anjing itu adalah masyhur. Akan tetapi sebagai sebab penurunan ayat itu adalah sangat gharib bahkan ganjil dan ditolak oleh riwayat dalam kitab sahih Bukhari.

Dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa Khadijah berkata: "Barangkali Tuhanmu marah kepadamu." Maka penurunan ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:1-5) adalah disebabkan peristiwa tersebut. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Abdullah bin
Syadad)

Dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa Jibril telah lama tidak datang kepada Rasulullah sehingga baginda merasa cemas. Kemudian Khadijah berkata: "Aku rasa Tuhanmu telah marah kepadamu kerana terlihat dari kecemasanmu." Maka ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:1, 3) turun berkenaan dengan peristiwa tersebut. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Urwah)

KETERANGAN
Kedua-dua riwayat Ibnu Jarir di atas adalah mursal, akan tetapi perawinya adalah thiqah (kuat).

Al Hafiz Ibnu Hajar menyatakan bahawa kedua riwayat itu adalah jelas iaitu dari Ummu Jamil untuk menyatakan dendam kesumatnya dan dari Khadijah sebagai rasa turut sedih dan cemas.

Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Allah telah berjanji kepada Nabi Muhammad untuk memberi kemenangan kepada umatnya. Maka Rasulullah merasa gembira disebabkan perkara itu. Oleh itu, ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93: 5) turun berhubung dengan peristiwa tersebut. (Diriwayatkan oleh al Hakim dan al Baihaqi di
dalam kitab ad Dalail dan at Thabarani dan perawi-perawi lainnya dari Ibnu Abbas)

Dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Diperlihatkan kepadaku kemenangan-kemenangan yang akan diperolehi oleh umatku, selepas aku wafat sehingga aku merasa sangat gembira."

Maka turunlah ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:4) berhubung dengan peristiwa tersebut. (K. Diriwayatkan oleh at Thabarani di dalam kitab al Ausath dari Ibnu Abbas. Isnadnya adalah hasan)



No comments:

Post a Comment