وَالضُّحَىٰ
93:2
وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَىٰ
93:3
مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَىٰ
93:4
وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَىٰ
93:5
وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ
93:6
أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَىٰ
93:7
وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَىٰ
93:8
وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ
93:9
فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ
93:10
وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ
93:11
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
Demi waktu dhuha, (Surah adh Dhuhaa:1)
dan malam apabila ia sunyi-sepi - (Surah adh Dhuhaa:2)
(bahawa)
Tuhanmu (Wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan ia tidak benci (kepadamu,
sebagaimana Yang dituduh oleh kaum musyrik). (Surah adh Dhuhaa:3)
dan Sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih
baik bagimu daripada permulaannya. (Surah adh Dhuhaa:4)
dan Sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan
dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga Engkau reda - berpuas hati.
(Surah adh Dhuhaa:5)
Bukankah Dia mendapati Engkau yatim piatu, lalu la
memberikan perlindungan? (Surah adh Dhuhaa:6)
dan didapatinya Engkau mencari-cari (jalan Yang
benar), lalu ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)? (Surah
adh Dhuhaa:7)
dan didapatinya Engkau miskin, lalu ia memberikan
kekayaan? (Surah adh Dhuhaa:8)
oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah Engkau
berlaku kasar terhadapnya, (Surah adh Dhuhaa:9)
adapun orang Yang meminta (bantuan pimpinan) maka
janganlah Engkau tengking herdik; (Surah adh Dhuhaa:10)
adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah Engkau
sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya. (Surah adh
Dhuhaa:11)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa Rasulullah
merasa kurang sihat sehingga baginda tidak bangun untuk bersembahyang malam
selama semalam atau dua malam. Kemudian datanglah seorang wanita yang berkata:
"Hai Muhammad aku melihat syaitanmu (maksud syaitan di sini ialah Jibril)
telah meninggalkan engkau." Maka Allah menurunkan ayat ini (Surah adh
Dhuhaa: 93: 1-3) yang menjelaskan bahawa Allah tidak akan membiarkan Muhammad
dan tidak membencinya. (Diriwayatkan oleh as Syaikhani dan perawi lain dari
Jundub)
Dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa Jibril tidak
datang kepada Nabi untuk beberapa lama. Berkatalah kaum musyrikin:
"Muhammad telah ditinggalkan." Maka turunlah ayat ini (Surah adh
Dhuhaa: 93:1-3) yang membantah ucapan-ucapan mereka. (K. Diriwayatkan oleh Said
bin Mansur dan al Faryabi dari Jundub)
Dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa
Rasulullah s.a.w. telah berhari-hari tidak didatangi oleh Jibril. Berkatalah
Ummu Jamil isteri kepada Abu Lahab: "Aku tidak membuat kesimpulan lain
kecuali sahabatmu Jibril telah meninggalkanmu dan marah kepadamu. "Maka
penurunan ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:1,3) adalah untuk menolak anggapannya.
(Diriwayatkan oleh al
Hakim dari Zaid bin Arqam)
Dalam riwayat lain
juga ada dikemukakan bahawa seekor anak anjing telah masuk ke dalam rumah
Rasulullah dan tinggal di bawah katilnya hingga mati. Selepas itu, Rasulullah
tidak menerima wahyu selama empat hari. Rasulullah bersabda: "Hai Khaulah,
apakah yang ada di rumahku ini sehingga Jibril tidak datang kepadaku."
Khaulah menjawab: "Ketika aku membersihkan rumah dan menyapunya, aku telah
tersapu seekor anak anjing yang telah mati di bawah katil, kemudian aku telah
mengeluarkannya." Ketika itu aku melihat Rasulullah menggeletar kesejukan
padahal baginda berjubah dan biasanya apabila turun wahyu baginda akan
menggeletar. Maka pada waktu itulah turunnya ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:1-5). (Diriwayatkan
oleh at Thabarani dan Ibnu Abi Syaibah di dalam musnadnya dan al Wahidi dan perawi
lainnya dengan sanad di antaranya terdapat seorang yang tidak dikenali dari
Hafsah bin Maisarah al Qurasyi dari ibunya dari Ibnu Khaulah
KETERANGAN
Menurut pendapat al Hafiz Ibnu Hajar: Peristiwa
lambatnya turun Jibril kepada Nabi yang disebabkan anak anjing itu adalah
masyhur. Akan tetapi sebagai sebab penurunan ayat itu adalah sangat gharib
bahkan ganjil dan ditolak oleh riwayat dalam kitab sahih Bukhari.
Dalam riwayat lain
ada dikemukakan bahawa Khadijah berkata: "Barangkali Tuhanmu marah kepadamu."
Maka penurunan ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:1-5) adalah disebabkan peristiwa
tersebut. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Abdullah bin
Syadad)
Dalam riwayat lain ada dikemukakan bahawa Jibril telah
lama tidak datang kepada Rasulullah sehingga baginda merasa cemas. Kemudian
Khadijah berkata: "Aku rasa Tuhanmu telah marah kepadamu kerana terlihat
dari kecemasanmu." Maka ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:1, 3) turun
berkenaan dengan peristiwa tersebut. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Urwah)
KETERANGAN
Kedua-dua riwayat Ibnu Jarir di atas adalah mursal,
akan tetapi perawinya adalah thiqah (kuat).
Al Hafiz Ibnu Hajar menyatakan bahawa kedua riwayat
itu adalah jelas iaitu dari Ummu Jamil untuk menyatakan dendam kesumatnya dan
dari Khadijah sebagai rasa turut sedih dan cemas.
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa Allah telah berjanji kepada Nabi Muhammad untuk memberi
kemenangan kepada umatnya. Maka Rasulullah merasa gembira disebabkan
perkara itu. Oleh itu, ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93: 5) turun berhubung
dengan peristiwa tersebut. (Diriwayatkan oleh al Hakim dan al Baihaqi di
dalam kitab ad Dalail dan at Thabarani dan
perawi-perawi lainnya dari Ibnu Abbas)
Dalam riwayat lain
pula ada dikemukakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: "Diperlihatkan
kepadaku kemenangan-kemenangan yang akan diperolehi oleh umatku, selepas aku
wafat sehingga aku merasa sangat gembira."
Maka turunlah ayat ini (Surah adh Dhuhaa: 93:4)
berhubung dengan peristiwa tersebut. (K. Diriwayatkan oleh at Thabarani di
dalam kitab al Ausath dari Ibnu Abbas. Isnadnya adalah hasan)
No comments:
Post a Comment