(Iaitu) orang-orang
Yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan Yang keji, kecuali
salah silap Yang kecil-kecil (yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu
dimaafkan). Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. ia lebih mengetahui
akan keadaan kamu semenjak ia mencipta kamu (berasal) dari tanah, dan semasa
kamu berupa anak Yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian Dalam perut
ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih
dari dosa). Dia lah sahaja Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang bertaqwa. (Surah
an Najm: 53: 32)
Dalam suatu riwayat
ada dikemukakan bahawa kaum Yahudi beranggapan bahawa apabila seseorang bayi
itu mati ketika kecil, maka bayi itu termasuk di dalam golongan orang "siddiq"
iaitu manusia yang sempurna. Anggapan mereka ini akhirnya sampai kepada
pengetahuan Nabi. Kemudian baginda bersabda: "Bohong Yahudi itu kerana
tidak ada seorang pun yang dijadikan Allah di dalam rahim ibunya kecuali yang
ditetapkan apakah dia celaka di neraka atau selamat di syurga."
Maka ayat ini (Surah an Najm: 53: 32) turun berkenaan
dengan peristiwa di atas yang menjelaskan bahawa Allah Maha Mengetahul akan
nasib makhluknya. (Diriwayatkan oleh al Wahidi, at Thabarani, Ibnu Munzir dan
Ibnu Abi Hatim dari Thabit dan al Harts al Anshari)
"Adakah engkau mengetahui (keburukan) orang yang
berpaling (dari menurut kebenaran kerana ia dihasut)?" (Surah an Najm: 53:
33)
"Dan setelah ia memberi sedikit pemberiannya, ia
memutuskannya (kerana menurut hawa nafsunya)?" (Surah an Najm: 53: 34)
"Adakah ia
mempunyai pengetahuan mengenai perkara yang ghaib sehingga ia dapat mengetahui
(bahawa orang lain boleh menggalang gantinya dari apa yang-akan menimpanya pada
hari akhirat)?" (Surah an Najm: 53: 35)
Dalam suatu riwayat ada dikemukakan bahawa ketika Nabi
bersiap sedia untuk berangkat ke medan jihad, datanglah seorang meminta kenderaan
untuk dinaikinya. Akan tetapi Rasul tidak mempunyai kenderaan lagi untuk
diberikan. Kemudian orang tersebut pergi menemui seorang sahabatnya lalu
menyatakan maksudnya. Sahabatnya menjawab: "Baiklah aku berikan anak
untaku yang masih muda tetapi dengan syarat engkau menanggung segala
dosaku." Maka orang itu pun bersetuju.
Maka ayat ini (Surah an Najm: 53: 33-35) turun sebagai
teguran kepada orang yang ingin mendapat keredhaan Allah dengan cara memberikan
sesuatu dalam jumlah yang sangat sedikit kerana adanya sifat kedekut. (Diriwayatkan
oleh Ibnu Abi Hatim dari Ikrimah)
Dalam riwayat lain pula ada dikemukakan bahawa ketika
suatu pasukan bersiap sedia untuk berangkat ke medan jihad, datanglah seorang
miskin meminta kenderaan kepada Nabi untuk ikut serta berperang. Rasulullah
bersabda: "Telah habis kenderaan yang dapat aku berikan untuk
tungganganmu." Kemudian dia pulang dengan perasaan yang sedih. Pada
pertengahan jalan dia bertemu dengan seorang yang sedang bersiap-siap untuk
menaiki untanya. Maka orang miskin itu berkata kepadanya: "Dapatkah engkau
membawa aku dengan unta ini mengejar balatentera dan engkau akan memperolehi ganjaran
kebaikannya." Orang tersebut bersetuju lalu dia pun naik ke atas unta
tersebut.
Maka penurunan ayat ini (Surah an Najm: 53:33-35)
adalah sebagai penjelasan bahawa setiap orang akan mendapat ganjaran sesuai
dengan amalan yang dilakukan. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Daraj bin
Samah)
Riwayat lain juga ada mengemukakan bahawa seorang
lelaki telah memeluk Islam. Kemudian dia bertemu dengan seseorang yang
mengejeknya dengan berkata: "Apakah engkau tinggalkan agama nenek moyangmu
dan menganggap mereka sesat serta menganggap mereka akan masuk neraka?" Dia
menjawab: "Aku takut akan seksaan Allah." Pengejek itu berkata lagi: "Berikan
kepadaku sesuatu. Aku akan memikul seluruh dosa-dosamu. "Orang itu pun
memberikan sesuatu kepadanya. Akan tetapi ditolak kerana dia meminta
penambahan. Setelah berlakunya tawar menawar, mereka bersepakat untuk menambah
dan membuat suatu naskhah perjanjian dengan adanya saksi.
Maka turunlah ayat ini (Surah an Najm: 53: 33-34)
berkisar tentang peristiwa tersebut. Ayat ini turun sebagai teguran kepada
orang yang berpaling dari Allah dan merasa aman kerana dapat memberikan sebahagian
kecil dari harta kekayaannya kepada orang lain. (Diriwayatkan oleh Ibnu Jarir
dari Ibnu Zaid)
maka Patutkah kamu merasa
hairan terhadap keterangan-keterangan Al-Quran ini (sehingga kamu
mengingkarinya)? (Surah an Najm: 53: 59)
"Serta kamu tertawa
(mengejek-ejeknya), dan kamu tidak mahu menangis (menyesali kesalahan kamu
serta takutkan balasan buruk yang akan menimpa kamu)?" (Surah an
Najm: 53: 60)
"Sedang kamu adalah orang yang sombong angkuh,
lagi yang melalaikan kewajipan?" (Surah an Najm: 53:61)
"Oleh yang
demikian, hendaklah kamu sujud kepada Allah (yang telah menurunkan al Quran
itu), dan beribadatlah kamu kepadaNya (dengan sepenuh-penuh tauhid)." (Surah
an Najm: 53: 62)
Terdapat suatu
riwayat yang mengemukakan bahawa ketika Rasulullah sedang menunaikan
sembahyang, lalulah di hadapannya beberapa orang yang bersikap sombong.
Maka turunlah ayat ini (Surah an Najm: 53: 59-62)
berhubung dengan peristiwa tersebut sebagai teguran kepada orang-orang yang
bersikap demikian. (Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dari Ibnu Abbas)
No comments:
Post a Comment